BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 24, 2010

Saya Sudah. Anda?

Tadi pi spital sebab ada appointment dengan Gynea. Doktor pakar check perut semua normal, tak de pape. Result darah pon okei. Waaa..tension. Apsal nih kalau semua ok napa tak menjadi lagik.. Tetiba dok kata "kita buat PAP SMEAR lah"... I just like "WHAT!!!!!!!!"
Tapi time tu tiba-tiba jadi berani dan tak tengok langsung peralatan yang diorang guna. Ikut je ape yang nurse suruh. Tak malu dah sebab i memang dalam usaha untuk preggy. Mungkin lepas wat pap smear, doc akan tau punca... Haha.. Perasaan i? Ngeri kah? Sakit kah? hehe.. So, kat bawah ni ada penjelasan mengenai pap smear. I cadangkan bagi wanita yang telah berkahwin @ yang telah mengamalkan gaya hidup seksual aktif untuk melakukan ujian saringan Pap Smear ni untuk masa hadapan..

Apa itu ujian Pap Smear?

Ujian Pap Smear adalah ujian saringan bagi mengesan kanser serviks peringkat awal. Ianya diantara ujian saringan yang terbukti boleh menyelamatkan nyawa.

Apa itu Serviks?

Serviks adalah pangkal rahim. Sebelum menjadi kanser, serviks menunjukkan perubahan di dalam sel-selnya yang merupakan peringkat pra-kanser. Peringkat awal ini mengambil masa beberapa tahun sebelum ia bertukar kepada kanser serviks dan pap smear boleh mengesannya peringkat ini dengan mudah.

Siapakah yang perlukan ujian PAP?

Setiap wanita yang pernah mangadakan hubungan seks perlu menjalani ujian Pap terutamanya:
Mereka memulakan hubungan seks pada usia <>
  1. Mereka yang mempunyai pasangan seks berbilang.
  2. Pasangan seks wanita tersebut atau suami yang mempunyai ramai pasangan seks.
  3. Mereka yang mempunyai Jangkitan kuman HPV (agen penyebab kanser)
  4. Perokok
  5. Tidak pernah/lebih 3 tahun tidak melakukan ujian Pap Smear.
Bagaimanakah ujian Pap Smear dilakukan?

Pemeriksaan faraj akan dilakukan dengan mengunakan speculum. Kawasan dalaman faraj dan serviks akan dilihat dengan mata kasar. Setiap ketidaknormalan akan diperiksa dengan teliti.
Dengan mengunakan kayu kayu kecil (spatula) sel-sel pada bahagian serviks akan diambil dan akan dismear pada permukaan slaid. Slaid ini kemudiannya dihantar ke makmal untuk diproses sebelum dibuat pemeriksaan mikroskopik.

Bilakah waktu yang sesuai untuk ujian Pap Smear dilakukan?

Ujian mudah ini boleh dilakukan pada bila-bila masa anda tidak didatangi haid kerana sel darah merah boleh mengganggu pemeriksaan mikroskopik. Sebolehknya elakkan hubungan seks pada malam sebelumnya.

8 comments:

ellis suriyani said...

ellis dtg spray shieldtox b4 tido..ekek..

eikasyaza said...

tq..sini mmg byk nyamuk..haha

miss hav0c said...

waaaaa adakah ini seram? cuakssss

eikasyaza said...

haha..seriously, tak saket langsung sebab prosedur sgt cepat.tak sempat nak takut pon.. hehe

Syafiq Kadiran said...

saya belom lagi...hihihih

eikasyaza said...

oit..en syafiq Kadiran.. kalo kamu nak buat, nak amek sampel kot celah mana..haha

aZuRa AhMaD said...

brapa thn dh kawin..zura pon selalu pi gynae...pap smear tu..dh penah buat 2 kali..x rasa apa pon..jap ja..prosesnya...zura pon lom ada anak lg..dh kawin 6 thn..

eikasyaza said...

br setahun lebih.. huhu..riso gk neh..kak zura wat treatment kt spital eh..akak ade join hamid arshat nye forum x???

 
\